Endelig er MARS her….en herlig måned hvor forventninger om en ny vår gror fram hos de fleste. Det er enda for tidlig å ta tak i selve hagearbeidet når jorda enten er våt eller frossen, men våren har begynt å vise seg mange steder i landet vårt. Snøklokker blomstrer allerede mange steder, andre løkplanter er også begynt å spire godt.

For Camellia ute i norske hager er mars en lunefull og risikofylt måned. Milde og varme dager vekker Camellia fra sin halvdvale. Barken er tynn, og dersom Camellia nå står utsatt til for tidlig vårsol vil plantens greiner stå med full sevje under den tynne barken sin.  En frostnatt eller kald og tørr vind vil da lett ta knekken både på blomsterknopper og bladverk. Vinden i mars måned kan være «killing wind» for hele planten.

I mars måned er det derfor lurt for Camellia-elskere å følge godt med på værmeldingen. Dersom camelliaplantene dine står utsatt til for aktuell vindretning, er det lurt å skjerme planten.  Det kan nyttes flere typer skjerming, men det er viktig at vindskjermingen som da settes opp ikke får virke som et drepende drivhus når vårsola treffer vekstområdet.

Ta kontakt med planteutsalg i nærheten for å finne ut hvilke materialer de har tilgjengelig, og hvilke type som vil være mest hensiktsmessig for skjerming av Camellia i kald og tørr vind i ditt område.