Camellia er en vintergrønn surjordsplante. Den har fått navn etter Jesuittpresten George Joseph Kamel (1661 – 1706) som først beskrev planten på en reise til Manila ca. år 1700.

Vi har lite litteratur på norsk om dyrking og stell av Camellia, men Den Norske Camellia Forening har gjennom sin leder – Eli Margrete Stølsvik – fått kontakt med professor William L. Ackermann i USA som i mange år har forsket på vinterherdige Camellia i nordlig klima. Vi håper dette vil være med på å øke kunnskapen om dyrking og overvintring av Camellia i våres hager. Foreningen har også kontakt med Stavanger Botaniske Hage og Det norske Arboret på Milde ved Bergen. Den Norske Camellia Forening har det siste året også jobbet i nært samarbeid med Brynes Planteskole på Jåttå i Stavanger. De har vært behjelpelig med å få importert en god del hardføre Camellia som skal klare overvintring i vårt klima.

Klimaendringen de siste 30 -40 år har gitt oss gode muligheter til å ta i bruk Camellia som hageplante. På Vestlandet – særlig i Rogaland og oppover mot Mørekysten har det vert plantet og overvintret Camellia i flere år allerede. Som en tommelfingerregel kan Camellia overvintre der en klarer å overvintre Rhododendron. Det forutsetter at en planter en litt hardfør sort – men det er mange å velge mellom.

Plantetips
Bruk  stort plantehull og sett rotklumpen  i samme høyde som i potten. Ofte så er det ikke kulden som tar livet av plantene om vinteren, men fuktigheten i jorda. Et godt tips er å blande i mye sand og grus i jorda slik att den drenerer godt, og vannet ikke blir stående. Camelliaen liker jord som er sur og rik på organisk materiale. Vann godt. Planten må ikke tørke i løpet av sommeren.

camellia_oleifera
Camellia oleifera. Foto: B. Oddane

camellia_wintersbeauty_02
Camellia ‘Winter’s Beauty’ i blomst i Stavanger Botaniske Hage, desember 2006. Foto: A. Kaada